مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21142 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چند توصيه براي تقويت اراده را بيان كنيد.



قبل از بيان راههاي تقويت اراده بهتر است فرد با اراده و در مقابل فرد بيثبات و فاقد اراده را توصيف كنيم. فرد با اراده كسي است كه وقتي در مورد كاري به خوبي تأمّل كرد، تصميم به انجام آن ميگيرد و بافعاليت و ثبات قدم آن را به اجرا در ميآورد. بنابراين پافشاري بر تصميمي غلط يا داشتن ميلي قهرمانانه ثبات قدم نخواهد بود. در مقابل فردي كه داراي اراده ضعيف است، با كمترين مشكل از انجام كار دلسرد شده و كوشش جهت تحقق آن را متوقف ميكند. فردي كه اراده قوي دارد آنچه را كه با تأمّل خواسته است باكوشش و ثبات قدم درپي تحقق آن است. براي تقويت اراده طي مراحل ذيل لازم است:

1- ارزيابي: در اين مرحله بايد به مدت چهار روز، و هر روز پنج دقيقه اعمال و رفتار خود را به بوته امتحان و سنجش درآوريد. بررسي كنيد كه اعمال شما چقدر به دنبال اراده است و آيا پس از اراده پيگيري و ثبات داريد يا احساسات و محركهاي بيروني شما را متوقف ميكند؟ در ضمن تعيين كنيد كه چند درصد از اعمال شما به صورت عادت و خالي از اراده است. در اين مرحله پي خواهيد برد كه اراده شما لااقل در بعضي از موارد نارساست و ملاحظه خواهيد كرد كه اگر بعضي از اعمال شما با اراده قوي انجام شود، بازده خيلي بيشتري خواهيد داشت و لذا به اهميت تقويت اراده پي خواهيد برد.

2- در مرحله دوم بايد از تلقين استفاده كنيد. اولا تلقينهاي منفي را به تدريج از خود دور كنيد؛ مثلا اين جمله »من هميشه كارها را ناتمام رها ميكنم« يا »هر چيز كوچكي، اراده مرا متزلزل ميكند « را از خاطره خود حذف كنيد. در عوض بايد به خود تلقين كنيد كه »كسب اراده قوي براي من آسان است و سعي خود را در اين جهت مصروف خواهم كرد.«

3- هر روز تعدادي كار ارادي براي خود ترتيب دهيد. اين كارها بايد مستلزم جد و جهد واقعي باشد. هم چنين اين كارها نبايد خارج از توانايي فعلي شما باشد؛ مثلاً هر روز صبح برنامهاي را براي تمام روز تنظيم كنيد. اين برنامه بدون اغراق و زيادهروي باشد و سپس به هر قيمتي آن را دنبال كنيد. هيچ چيز نبايد مانع كار شما شود.

4- تعداد كارهاي ارادي و ميزان مشكل بودن آنها را به تدريج افزايش دهيد.

5- محاسبه: هر شب اعمال ارادي موفق و موارد ضعف را يادداشت كنيد. در موفقيتها شكرگزار باشيد و در صدد رفع ضعفها برآييد.

6- آخرين نكته كه در واقع هم به منزله شرطي براي همه مراحل بالا و هم عاملي براي تقويت اراده است، توجه به اين نكته ميباشد كه اولا همه حول و نيروهاي ما از خداست و لذا در برابر موانع از خداوند استعانت جوييم و ثانيا اراده ما بايد درجهت اراده خداوند باشد؛ يعني، آنچه خداوند اراده ميكند ما هم اراده كنيم. افرادي كه اراده آنها در جهت معصيت است، ثبات قدم ندارند و به راحتي در برابر مشكلات متوقف ميشوند، ولي اگر انسان به دنبال رضاي خداوند باشد و خواست او درجهت انجام وظيفه باشد، مسلما اراده او آهنين و خلل ناپذير خواهد شد. از اين رو همه ديديم كه امام خميني(ره) با ارادهاي محكم در برابر همه مشكلات ايستاد و انقلاب را به پيروزي رساند و اين اراده

محكم دليلي نداشت مگر اينكه ايشان رضاي خدا و وظيفه الهي را اراده كرده بود. حاصل آنكه تقويت اراده امري تدريجي است، نه دفعي و تلاش مستمر و پيگيري را ميطلبد. از جمله اموري كه براي تقويت اراده مناسب است موارد زير ميباشد:

1) روزهداري.

2) ورزش، به ويژه كوهنوردي.

3) مداومت بر عمل خلاف تمايلات پوچ نفساني.

4) دوري از اموري كه موجب سستي و ضعف اراده ميشود؛ مانند خواب زياد، بيكاري، تنبلي و ...

5) اشتغال به فعاليتهاي سخت و دشوار.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.